Interviews

Veröffentlicht am 9.12.2020 | von Dominik

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BENEE – die neue neuseeländische Pop-Prinzessin

Foto-© Universal Music

BENEE, bürgerlich Stella Rose Bennett, ist so etwas wie die neue neuseeländische Pop-Entdeckung seit Lorde – wobei sich ihr musikalischer Stil vielmehr an der letztjährigen Pop-Prinzessin Billie Eilish orientiert und sie sich, wie sie im Interview schildert, eh nicht an Genre-Labels orientiert oder überhaupt selbst populäre Musik konsumiert. Eben ganz Millennial – BENEE macht ihr eigenes Ding, weiß genau, was sie will, ist politisch engagiert und ihre Musik atmet wie kaum andere Musik derzeit einen frischen Zeitgeist.

Foto-© Harry Were

Foto-© Harry Were

Surreal war es aber auch für die junge Neuseeländerin als ihre Songs plötzlich von einer Ikone wie Elton John gelobt und gespielt wurden, die Streaming-Zahlen durch die Decke gingen und die Lobeshymnen nur so auf sie einprasselten: „It felt pretty surreal, getting that kind of response to everything, like receiving that kind of support from an icon like Elton was just…I feel, surreal is the best word to use to describe it. And it obviously gave me confidence, having people recognize me like that and talk about my music and I think, I was just so excited to work towards an album for ages, because I felt like, I had the EPs out and that was all fine and the response to it was encouraging. It just kind of made me wanna make more and more and more. And release a bigger body of work, which is what I’ve done now.“

Aufgewachsen in einem Musik-liebenden Haushalt, hat Stella schon früh diverse Instrumente gelernt – zuerst übrigens das Saxophon, wobei sie nicht mehr weiß, was sie zur Wahl eben dieses Instrumentes inspirierte: „I don’t know, it could have been Lisa Simpson but I’m actually not sure. I was just super, super keen to learn it and luckily my parents let me have lessons.“ Durch ein paar Cover-Versionen, die sie bei SoundCloud hochgeladen hatte, wurde die Newcomerin von diversen Produzenten und A&Rs entdeckt – bis dahin hatte sie selbst noch nicht wirklich eigene Songs geschrieben: „I never had properly before, I always played around on GarageBand and tried to write songs, but not anything that I would have been confident to share with anyone. But I always have loved creative writing, so in the first session I did get into, I was like pretty confident to make up a story over a beat, so it wasn’t to hard, which was nice. But now it’s differently, when I startet going into the studio, where I lernt to really craft a song and I work with a guy called Josh Fountain, which is my producer, who I still work with. And it definitely took me like a while to find my sound, that I really wanted to pursuing.“

Foto-© Harry Were

Foto-© Harry Were

Dabei ist „ihr“ Sound ziemlich flexibel gefasst, versuchte Stella doch jede Session zu ihrem Debütalbum Hey u x mit ihrem vertrauten Produzenten so experimentell wie möglich anzugehen: „I went into every session being super experimental. Like I joked about making a drum’n’bass song and I ended up making a song called Sheesh, which kind of is a drum’n’bass song. So I think, there were no kind of limits for me and I wanted everything to sound like all over the place organized chaos.“ Überwinden musste sie sich beim Schreiben ihrer Lyrics übrigens nicht, auch wenn sie ansonsten eher ungern über ihre Gefühle und ihr innersten Emotionen mit anderen redet: „It’s like a weird thing, because I don’t like to talk to people about my feelings, like what’s going on in my life, but songwriting is a way to get everything onto a page and not have to tell anyone about how you feeling. You just release it and it’s kind of a weird wall between it, which makes it kind of comforting, because you can just live it all out in a booth, where it’s just you and a producer. And then you just kind of overthink it afterwards when you realize that it’s gonna be released for thousands of people to hear…I’ve always been kind of pretty fine with it, because doesn’t feel like you’d be sharing to that many people, when you’re making it.“ Da der Produktionsprozess zu zweit dementsprechend auch gerne mal intim sein kann, dauerte es auch ein paar Sessions bis Stella und ihr Produzent ein System für sich ausgearbeitet hatten und perfekt aufeinander abgestimmt funktionierten. Dieses beschreibt sie nun wie folgt: „Basically what I do, I kind of go into a session, we play music to each other and I kind of find a song or a vibe, that I wanna go with, then we figure out a beat together and then, whilst he is working on the computer, I will write down all my lyrics. And then what I have been doing for pretty much every song, is go into the booth with my lyrics and just kind of freestyle and see what kind of melodies come up or if any more lyrics come up and then the song will be like semi-done…I feel like that’s how it’s kind of been working most of the time…and then it’s about sending the demos to the features, because it’s all been done during Covid-times, which sucks. But I’m glad that we still could do it, I guess.“

Covid-19 hatte aber nicht nur was die Zusammenarbeit mit den Feature-Künstlern auf Hey u x betrifft Auswirkungen auf das Album: „We had 3/4 of the record there and I recorded in between lockdowns vocals and stuff. My producer now would have to go back and forth through e-mails, try to find the takes, that I liked the most – that was annoying and time consuming.“ Und trotz dieser zusätzlichen Hürde konnte ihr Debüt letztlich am 13. November erscheinen – was Stella sehr wichtig war, denn neben der Tatsache dann endlich einen Haken an die Aufnahmen machen zu können, dachte sie dabei auch an die Menschen, die aktuell alle durch die Pandemie eine schwere Zeit durchmachen: „Honestly we had already pushed back the record like maybe twice, just because I didn’t have all the songs in it, that I wanted. And timing was just a little bit weird. But I guess it’s still kind of a weird time to release an album, but I think for me the most important thing, that I was kind of thinking about, was like: now is a very hard time for a lot of people and I think that music is something that helps people, you know when they feel alone. It meant a lot to me that the album was release before the end of the year, because now is the time when they need music most.“

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Der Opener Happen To Me des Albums, den sie Anfang des Jahres schrieb, als Covid-19 noch kein wirkliches Thema war, behandelt die inneren Ängste der 20-jährigen – heute lässt sich der Song aber auch auf die Situation viele Menschen anwenden: „I was writing about my anxieties and I was in a bit of a low state when I wrote it. For me it was about opening up and being honest and writing about everything I was thinking at the time and for me it’s a real special song. I look back at it and think about how I’ve grown since then…but at the same time it was important for me that it’s the first song of the album, as mental health is relevant right now, because everyone is going through something at the moment.“

Mit Bedacht hat Stella, die es übrigens auch Phoebe Bridgers gleich getan hat und mit Olive ihr eigenes Label gegründet hat, mit dem sie hoffnungsvolle Nachwuchskünstler unterstützen will, auch ihre zahlreichen Feature-Partner auf ihrem Debüt ausgewählt. „They were all people that came into my mind, honestly, as soon as I had the demos done. Usually that’s what happens, I finish a song and I think „Oh my gosh, Lily Allen would sound so cool on this song“ and then my people would reach out to their people and then it’s yes or no, but luckily in this case everyone I’ve asked was a yes. And yeah, I FaceTimed Lily a couple of times, to talk about the song, she send me her lyrics and send me her verse, the same thing happened with Grimes, but yeah, they always just pop up in my head, I always have someone in mind, which is fun.“ Und so landeten neben den schon erwähnten Lily Allen und Grimes auch spannende Acts wie Gus Dapperton, Mallrat, Kenny Beats, Bakar, Flo Milli oder Muroki (übrigens ein Signing auf Stellas Label) auf Hey u x!

Bis wir BENEE und die Songs ihres Debüts auch live erleben können, wird es wohl noch etwas dauern – während in Neuseeland schon wieder etwas Normalität eingekehrt ist und sich die Künstlerin abschließend auf den derzeit anstehenden neuseeländischen Sommer und die damit bis Ende Februar verbundenen Festival-Auftritte in ihrer Heimat freut. Es ist schon eine komische Welt in der wir derzeit leben – aber zumindest haben wir BENEEs Musik, um etwas besser damit klar zu kommen.

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Über den Autor

Bedroomdisco-Gründer, Redaktions-Chef, Hans in allen Gassen, Golden Leaves Festival Booker, Sammler, Fanboy, Exil-Darmstädter Wahl-Hamburger & happy kid, stuck with the heart of a sad punk - spreading love for great music since '08!



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