EASY LIFE – eine kurze Illusion des sorgenfreien Lebens

Foto-© Jack Bridgland & Universal Music

Wenn man in der Mitte von England aufwächst ist das Leben für einen jugendlichen gerne vieles…ein Strand würde einem jedoch nicht unbedingt einfallen. Doch eben diesen Titel – Life’s A Beach – wählte das heiß gehandelte Newcomer-Quintett Easy Life aus Leicester für ihr Debütalbum, das nun endlich erscheint und wohl den großen Durchbruch der Band um Mastermind und Sänger Murray Matravers bedeutet. Dieser weiß jedoch auch trotz seines jungen Alters, dass das Leben auch anders aussehen kann.

Aufgewachsen auf einer Farm, auf der er sich schon frühzeitig musikalisch austoben konnte, schloss er die Schule mit 18 und einem Zeugnis mit lauter 1er ab…um dann vor der großen Zukunftsfrage zu stehen. „For most of my adult life I didn’t have a clue what I wanted to do and I’m lucky that I have something to do now, which is very rewarding and sort of keeps me from questioning. But I think, the thing is that every young kid, from 16 to 21, doesn’t have a fucking clue what they want to do. You know, it’s terrible. Anxious time in anyone’s life – and it certainly was in mine. I had absolutely no idea what to do, how to do it, who to talk to, where to go, how to get from A to B.“ Er entschied sich kurzerhand für ein Studium, schmiss dieses kurz darauf hin („It just didn’t feel right, I didn’t want to go, I don’t know why, but I didn’t go“) und fand sich kurz darauf in einem langweiligen Job wieder, um über die Runden zu kommen.

„I was always making music and obviously I would always be like ‚Oh wouldn’t it be amazing if I just made music‘, bit it was never a reality that was even worth considering rarely. I spend years just fucking around, like not doing anything, smoking and drinking…and I wish I had those years again. Because I would have done differently“. Neben dem Job und einigen Reisen – darunter viele Trips nach Berlin („One of the craziest cities in the world, you can do and get anything in Berlin“) – versuchte er sich damals schon nebenbei damit einen großen Pop-Song für einen anderen Künstler zu schreiben, um irgendwie in der Musikwelt Fuß zu fassen…leider mit wenig Erfolg: „Yeah, that’s the irony of the whole thing of Easy Life and something that I always have to remind myself is that strange thing. When I left school I wasn’t sure what I wanted to do, I thought working in music would be fun. It’s not very realistic, but I thought the only way I’m going to do it, is if I write a huge song. So I almost studied the art of songwriting, trying to write the perfect song, But the problem with doing that is that it’s got no soul, ingot nothing and those songs were terrible and I must have spent three or four years trying to make big songs for other people that I thought other people would enjoy. It wasn’t until 2017 where I was just completely over it. Like ‚I’m never fucking doing that again, I hate music, it has ruined music for me‘ – and that’s when I wrote Pockets and ironically that was our biggest song and even though I did this just for me…and people liked it. What I’ve learned is that being self indulgent and being honest and authentic and enjoying the process is actually the key to being popular. Insane, because it doesn’t quite add up. It’s like ‚Go, enjoy yourself‘ and other people will enjoy it too.“ Die Regel, die sich daher ableitet: „I only work on things which are brilliant from the get go. If feel that I need to be working on it in any way or am really trying to do something, I just stop, because you gotta be honest, it just has to have that vibe from the start.“

YouTube video

 

Also nur ohne Druck und Fokus entstehen die wirklichen Hits von Easy Life, wozu auch passt, dass das Debütalbum der Briten komplett während der Pandemie geschrieben wurde und Murray betont, dass er am kreativsten ist, wenn er gelangweilt ist – und wer war das in den letzten Monaten nicht?! Die Band hat die Zeit auf jeden Fall perfekt genutzt und gehört zurecht mit ihrem wilden Mix aus Indie, Rap, R’n’B, Jazz und Big Band zu den besten neuen Acts, die das Königreich derzeit in der musikalischen Frischetheke ausliegen hat. Dass es mit dem großen Pop-Song für einen anderen Künstler nicht geklappt hat, findet Murray im Nachhinein auch ok, hat er doch heute auch einen anderen Blick auf das Mainstream-Pop-Geschehen: „There’s something very unsettling about that whole process and I think it’s a shame that modern music has come to that, because actually what people want is just an authentic representation of yourself and as soon as you’re on Adele’s level and you have like 15 people writing a song for you – of course there is a lot of craft in that and there’s a lot of songwriting know-how – but there isn’t much soul or anything to believe in…or anything to feel. Because it’s just a factory, you know? It’s commercially.“ Wobei Murray natürlich auch nichts auf Adele kommen lässt: „It will never work for me, because I just can’t do it very genuinely. Someone like Adele can handle it, because she’s just incredible – but the only thing I have really is my sort of stories and my honest approach to songwriting.“

Wobei man die Songs von Easy Life auch nicht unter den Scheffel des Erfolgs einiger Pop-Sternchen stellen muss – denn vor allen macht diese Band einfach Spaß, egal ob auf Platte, live bei ihren mitreißenden und Schweiß-treibenden Shows oder auch im direkten, super sympathischen und hoch authentischen Gespräch (wenn auch leider derzeit nur via Zoom). Man merkt Murray an, dass er nach den Erfahrungen in einem üblichen harten Arbeiter-Job nichts an seinem Job als Musiker selbstverständlich ansieht und angenehm bodenständig daherkommt – trotz all der Preise, dem ersten Chart-Erfolg mit dem letzten Mixtape und den Lobeshymnen, die die Band gerade auf die höchste Hype-Welle platzieren. Und Murray spricht auch inhaltlich schwierige Themen in seinen Lyrics an, ist doch gerade auch Mental Health eines der Kernthemen seiner Songs. Wobei das Thema in letzter Zeit insgesamt immer mehr in Pop-Songs von jungen Newcomern Einzug hält. „I’ve always felt to be honest that music and most art that people really like is actually intrinsically quite sad. And I think nowadays we have the label of mental health, so it’s easy to say like ‚Oh well, there’s a lot of pop music now coming up about mental health, but I think it’s always been like that and people have always been singing about how fucking miserable they are and that sine the beginning of time. There’s a lot of pressure on young people, with social media and all that stuff and with when you’re 16 and you have no idea what you want to do. I mean, who does? I think it’s easy to feel anxious and then so easy for that anxiety to escalate into something slightly more crippling, like into some kind of serious paranoia. Or into a depression. I think it’s very, very easy for that to happen and I think everybody feels it. Some people feel it much more then others, but everybody feels anxious, I certainly feel anxious 90% of the time and I think it’s important to talk about it. Because at least if people can talk about it, then you know you’re not on your own and it’s nice when we are sort of collectively in this group paranoia together…and all of a sudden, the paranoia feels much less.“

YouTube video

 

Aber bei aller inhaltlicher Schwere geht Life’s A Beach natürlich auch nicht der Humor und das gewisse Augenzwinkern ab – ähnlich ist es auch inhaltlich bezüglich der aktuellen Single ocean view, in der es um einen miesen Pärchentrip ans Meer geht und die eine besondere Entstehungsgeschichte hat: „I really like that tune as well, it’s a special one for me. We’ve always been obsessed with Sämling and that’s something that we took from hip hop, you know and it’s a big part of our process. If I can call it sampling…this is it: we took somebody’s song in its entirety, from a girl called Emilia Ali and the song is called Love The Ocean. We heard this song and it’s like a folg song, it’s like acoustic guitar and she’s a female vocalist, you should listen to it, if you like ocean view you’ll like her song, because it’s the same song. I never really thought we’d release it. I just kind of took her song, chopped it up a little bit and pitched it up and just put drums and our little flow on it, in literally an afternoon, maybe a couple of hours. And then it made the album and I was like, I don’t know how I feel about this because I kind of stole this girls song, is that alright? And we messaged her and she’s obviously cool with it and it’s all like legit…but I don’t know if I can call it sampling, I don’t know when the sampling stops being sampling. I think it’s when you steal someone’s entire saga and claim it as your own.“

Genauso locker wie er über ihr Schaffen redet, sieht Murray auch ihr Wirken im ansonsten doch gerne mal sehr ernsten und von Geld regierten Musik-Business. Ob man sich selbst überhaupt noch in dieser Welt von Managern, Agenten, Verkaufszahlen und Chart-Druck nicht ernst nehmen kann, beantwortet er folgendermaßen: „We’re just riding the wave and I don’t want to be a serious band. I don’t know what that even means, but I don’t think we fit this category, I think we’re just sort of having a very good time, it seems to be fun and sure things are going well…but yeah, definitely don’t take yourself seriously. I’m still also still learning to do as well, I need to sort my life out in a big way“ Zu dieser neuen Strukturierung seines professionellen Lebens gehört auch, dass er sich mittlerweile auch eine Smartphone gekauft hat und auch sein Verhältnis zu Social Media noch mal überdenken musste: „I’ve never had social media really since forever, I never had Instagram or Snapchat. I had Facebook when it first came out, because I was 12 and it was like, ‚Oh my god, it’s Facebook!‘ But I don’t have that anymore, thank god. I hadn’t a genuine need, I don’t necessarily have problem with it, I just never felt the need to have it personally. I have a phone and people that want to speak to me have my number and that sort of always worked out for me. I don’t really understand the social media thing…as a band we have social media but I don’t really have much to do with that.“

Abschließend äußerte sich Murray auch noch über die etwas schwierigeren Themen wie Brexit und der Pandemie, die ihm und seiner Band als Newcomern den internationalen Durchbruch erschweren…und die auch privat für Kopfschütteln sorgen: „Difficult, I think Brexit or the pandemic was like an inevitable thing, which has happened and we’ve all had to deal with it. For what it’s worth, I think we as a country have dealt with it terribly, so there is that. But in terms of Brexit, I think that everyone is still suffering from that and still genuinely cannot believe that that fucking happened. People of my age group are completely disillusioned and the people in England are completely divided. Obviously I’ve never been really old and wise enough to understand before, so it’s a bit strange, but I’ve never felt so embarrassed about being British.“ Also doch nicht alles tutti, Friede, Freude, strahlender Sonnenschein am Strand des Lebens, selbst für die gefeierten Newcomer, die das beste aus der Langeweile der Pandemie gemacht haben! Denn sie haben ein Album geschrieben, dass für zumindest die Dauer der Songs einem die Illusion bescheren, dass doch alles irgendwie gar nicht so schlimm ist…denn letztlich ist es doch so: Life’s A Beach!

Easy Life Tour:
19.03.22 Kantine, Köln
26.03.22 Columbia Theater, Berlin
01.04.22 Grünspan, Hamburg

YouTube video

Dominik

Bedroomdisco-Gründer, Redaktions-Chef, Hans in allen Gassen, Golden Leaves Festival Booker, Sammler, Fanboy, Exil-Darmstädter Wahl-Hamburger & happy kid, stuck with the heart of a sad punk - spreading love for great music since '08!

Mehr erfahren →